zaterdag 30 september 2017

Zembla ..Sporten lekker gezond "GEVAARLIJK SPEL" HET VERVOLG ( Deel2)..Autobandengranulaat









Pageviews 60.209

30-09-2017 16.00 uur 







Herinnert U zich mijn vorig verhaal nog genaamd  Sporten lekker gezond ? 

Het explosieve verhaal over autobandengranulaat…ook wel rubbergranulaat genoemd, die over onze kunstgrasvelden wordt  gestrooid via Zembla ?


Dit is het vervolg verhaal.

Deel 2 zeg maar....


Over de bevindingen van Zembla aangaande dit  “toxische” onderwerp.
Over de kunstgrasvelden met deze zwarte korrels.

Korrels van gemalen “gebruikte” banden vol met pax’s kankerverwekkende en andere gifstoffen, zoals....
zink, lood,  benzeen en bisfenol A.


Het zou allemaal toch wel meevallen, en binnen de normen vallen die in Europa zijn gesteld.? Toch ??

Dit zegt tenminste het  Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na ( volgens hun ) gedegen onderzoek?.



‘Zembla kan dan wel aantonen dat het onderzoek van de RIVM mager is geweest, maar kan niet bewijzen dat de uitkomst niet klopt, daarvoor is grondiger onderzoek nodig volgens Rob Cuppen, directeur van het Radboud Sportcentrum (RSC)   te Nijmegen in een publicatie.
 De media lopen hier echter op vooruit door te spreken van “giftige velden,” terwijl dit ook niet in de uitzending Zembla wordt beweerd.’

In een reactie op alle commotie laat Rob Cuppen, directeur van het RSC, ons het volgende weten: ‘Wij hebben twee velden waarop rubbergranulaat als infill wordt gebruikt. 
Ondanks het rapport van de RIVM waarin destijds werd gesteld dat er in het rubbergranulaat gemaakt van oude autobanden geen ontoelaatbare stoffen zitten, hebben wij voor het veld dat wij in 2004 hebben aangelegd gekozen voor een infill gemaakt van nieuw rubber (dus niet gemaakt van oude autobanden, red.).

Ook voor het veld dat in 2011 is aangelegd is voor nieuw rubber gekozen, dat ook nog eens is voorzien van een coating om rubbergeur bij hoge temperaturen tegen te gaan.’


Nu heb ik … René Strobos  een vraag ..

Waarom zouden er meer of minder giftige stoffen in oude autobanden zitten dan in nieuw rubber ?
Deze giftige  stoffen worden toch niet opgepikt via de openbare weg waarover de banden zich bewegen ?

De stoffen worden  toegevoegd  in de fabriek ? of zitten die er al in vanaf het begin in voordat  het getapt wordt van de boom ?


Mocht U het hele verhaal willen weten ..van hoe en wat er speelt, met de toen bekende bevindingen uitgeplozen door Zembla,…zou ik aanbevelen om het eerder geplaatste stuk  blog te lezen, en de uitzending van Zembla van oktober 2016 bekijken.

Het linkje naar betreffend programma kunt U vinden in mijn blog genaamd …. Sporten lekker gezond  "GEVAARLIJK SPEL"


In de uitzending van april j.l   Gevaarlijk spel – het vervolg  (deel 2 dus) van Zembla…





komt men tot een totaal andere conclusie dan het  RIVM.

Omdat er na gedegen vervolg onderzoek meer zaken bekend zijn over de gezondheidsrisico’s voor de sporters.

In Langs de Lijn En Omstreken: http://www.nporadio1.nl/langs-de-lijn-en-omstreken/onderwerpen/395927-vu-rubbergranulaat-kunstgras-niet-veilig   licht onderzoeksleider en toxicoloog Jacob de Boer de bevindingen toe. 'Ik zou mijn kinderen er niet op laten spelen.'
                                        Jacob de Boer

                                                  En deze ...
                         Martin v d Berg Hoogleraar toxicologie 
                                                                                                          En deze ..
Professor Jos Kleinjans 


Zie  metingen van het  gedegen onderzoek naar toxiciteit van autobandengranulaat door de VU



Het verhaal van deel 2 laat mij vermoeden dat her RIVM het onderzoek niet goed heeft gedaan.
                                 
Maar ...het verhaal is nog niet afgelopen ..dit bericht kwam ik vandaag  tegen op internet ..

21 september 2017..

Recycling Netwerk heeft bij het Openbaar Ministerie aangifte gedaan tegen alle partijen die betrokken zijn bij het gebruik van rubbergranulaat van oude autobanden op kunstgrasvelden. 
“Dit is een voorbeeld van hele foute recycling”, aldus Robbert van Duin, voorzitter van Recycling Netwerk


Resumé:
Hoe gezond of ongezond  is sporten op kunstgrasvelden nou echt?
Ik persoonlijk ( en zeker na wat ik nu allemaal weet).. zou mijn kinderen ook niet op deze kunst velden laten spelen ..

Gelukkig zijn ze al wat ouder en het is dus nooit gebeurd voor zover ik mij kan herinneren.

Ik ben benieuwd wat deze  fijnstof doet.
Specifiek komende van deze banden dus ...en wat het  uiteindelijk met onze milieu ( lees gezondheid) doet ..
Grondwater problematiek en longziektes en luchtvervuilingskwalen gevaren waar we nog niet aan hebben gedacht.

Ik houd mijn hart vast van wat er allemaal nog uit de granulaat beerput  naar bovenkomt.
Misschien het programma keuringsdienst van waarde er op af sturen??
Zembla doet goed werk en dit moet letterlijk to IN DE BODEM uitgezocht worden.
Ik vermoed dat dit nog maar het topje van de ijsberg is van alle gifstoffen die in ons (adem) lucht zitten.
Is het toeval of is het moedwil ?
Geoon domweg geld verdienen ?
Net zoals de tabaksindustrie ?
Luchtvervuiling door vliegtuigen ?
Dit is een onderwerp waar we ons later aan zullen wijden ..
Het autobandengranulaat verhaal is al erg genoeg..
Vind ik ..
Voor m’n gemoedsrust neig ik naar...

U ook ?

Een prettig en gezond weekend allemaal
René   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten