zondag 11 april 2021

Donald J. Trump, Executive Order 13848

 

 

 

 

 

page views 17-04-2021  92118  14.15 uur 

 

 
REED THIS
 
 

Donald J. Trump, Executive Order 13848 

Bepaalde sancties opleggen in geval van buitenlandse inmenging bij verkiezingen in de Verenigde Staten 

 

12 september 2018 

  

Door het gezag dat mij als president is verleend door de grondwet en de wetten van de Verenigde Staten van Amerika, inclusief de International Emergency Economic Powers Act (50 USC 1701 e.v.) (IEEPA), de National Emergencies Act (50 USC 1601 e.v. .) (NEA), sectie 212 (f) van de Immigration and Nationality Act van 1952 (8 USC 1182 (f)), en sectie 301 van titel 3, United States Code, 

 

Ik, Donald J. Trump, president van de Verenigde Staten van Amerika, vind dat het vermogen van personen die zich geheel of gedeeltelijk buiten de Verenigde Staten bevinden om zich te mengen in of het vertrouwen van het publiek in verkiezingen in de Verenigde Staten te ondermijnen, onder meer via toegang tot verkiezings- en campagne-infrastructuur of de geheime verspreiding van propaganda en desinformatie vormt een ongebruikelijke en buitengewone bedreiging voor de nationale veiligheid en het buitenlands beleid van de Verenigde Staten. Hoewel er geen bewijs is dat een buitenlandse mogendheid de uitkomst of de stemmingstabel bij verkiezingen in de Verenigde Staten heeft gewijzigd, hebben buitenlandse mogendheden historisch gezien geprobeerd het vrije en open politieke systeem van Amerika te exploiteren. In de afgelopen jaren heeft de proliferatie van digitale apparaten en internetgebaseerde communicatie tot aanzienlijke kwetsbaarheden geleid en de omvang en intensiteit van de dreiging van buitenlandse inmenging vergroot, zoals geïllustreerd in de Intelligence Community Assessment 2017. Ik verklaar hierbij een nationale noodsituatie om deze dreiging het hoofd te bieden. 

Dienovereenkomstig beveel ik hierbij: 

  

Paragraaf 1. (a) Niet later dan 45 dagen na het einde van een Amerikaanse verkiezing, voert de directeur van de nationale inlichtingendienst, in overleg met de hoofden van andere geschikte uitvoerende afdelingen en agentschappen (agentschappen), een beoordeling uit van alle informatie aangeven dat een buitenlandse regering, of een persoon die optreedt als agent van of namens een buitenlandse regering, heeft gehandeld met de bedoeling of het doel zich bij die verkiezing te mengen. De beoordeling zal, voor zover maximaal vast te stellen, de aard van enige buitenlandse inmenging en alle methoden die worden gebruikt om deze uit te voeren, de betrokken personen en de buitenlandse regering of regeringen die deze hebben geautoriseerd, geleid, gesponsord of gesteund, identificeren. De directeur van de nationale inlichtingendienst bezorgt deze beoordeling en passende ondersteunende informatie aan de president, de staatssecretaris, de minister van Financiën, de minister van defensie, de procureur-generaal en de minister van binnenlandse veiligheid. 

  

(b) Binnen 45 dagen na ontvangst van de beoordeling en informatie beschreven in sectie 1 (a) van dit bevel, de Attorney General en de Secretary of Homeland Security, in overleg met de hoofden van andere geschikte instanties en, indien van toepassing, Staat en plaatselijke functionarissen, bezorgen de president, de staatssecretaris, de minister van Financiën en de minister van Defensie een rapport met een evaluatie, met betrekking tot de verkiezingen in de Verenigde Staten die het onderwerp zijn van de beoordeling beschreven in artikel 1 (a) : 

  

(i) de mate waarin buitenlandse inmenging gericht op verkiezingsinfrastructuur de veiligheid of integriteit van die infrastructuur, het opstellen van de stemmen of de tijdige verzending van verkiezingsresultaten wezenlijk heeft aangetast; en 

  

(ii) indien een buitenlandse inmenging betrekking had op activiteiten gericht op de infrastructuur van of met betrekking tot een politieke organisatie, campagne of kandidaat, de mate waarin dergelijke activiteiten de veiligheid of integriteit van die infrastructuur wezenlijk aantasten, inclusief door ongeautoriseerde toegang tot, openbaarmaking of dreigende openbaarmaking van, of wijziging of vervalsing van informatie of gegevens. 

  

Het rapport zal materiële feitelijke kwesties identificeren met betrekking tot deze kwesties die de Attorney General en de Secretary of Homeland Security niet kunnen beoordelen of waarover overeenstemming kan worden bereikt op het moment dat het rapport wordt ingediend. Het rapport bevat ook updates en aanbevelingen, indien van toepassing, met betrekking tot corrigerende maatregelen die door de regering van de Verenigde Staten moeten worden genomen, anders dan de sancties beschreven in secties 2 en 3 van dit bevel. 

  

(c) De hoofden van alle relevante agentschappen verstrekken de directeur van de nationale inlichtingendienst alle informatie die relevant is voor de uitvoering van de taken van de directeur op grond van dit bevel, voor zover van toepassing en in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving. Indien relevante informatie naar voren komt na de indiening van het rapport dat is voorgeschreven door artikel 1 (a) van dit bevel, zal de directeur, in overleg met de hoofden van andere geschikte agentschappen, het rapport aanpassen, indien van toepassing, en de procureur-generaal en de secretaris van Homeland Security zal het rapport aanpassen dat vereist is door sectie 1 (b), indien van toepassing. 

(d) Niets in deze volgorde belet het hoofd van een agentschap of een andere geschikte ambtenaar om op elk moment via een geschikt kanaal een aanbesteding bij de president te doen, informatie, beoordeling of evaluatie van buitenlandse inmenging in een verkiezing in de Verenigde Staten . 

  

(e) Indien informatie wordt geïdentificeerd die erop wijst dat buitenlandse inmenging in een staats-, tribale of lokale verkiezing in de Verenigde Staten heeft plaatsgevonden, kan deze, indien van toepassing, worden opgenomen in de beoordeling op grond van artikel 1 (a) van dit bevel of in het rapport gemandateerd door artikel 1 (b) van dit besluit, of ingediend bij de president in een onafhankelijk rapport. 

  

(f) Uiterlijk 30 dagen na de datum van dit bevel zullen de staatssecretaris, de minister van Financiën, de procureur-generaal, de minister van Binnenlandse Veiligheid en de directeur van de nationale inlichtingendienst een kader ontwikkelen voor het proces dat zullen worden gebruikt om hun respectieve verantwoordelijkheden uit te voeren op grond van dit bevel. Het kader, dat geheel of gedeeltelijk kan worden geclassificeerd, moet erop gericht zijn ervoor te zorgen dat de agentschappen hun verantwoordelijkheden ingevolge dit besluit op een manier vervullen die methodologische consistentie behoudt; wetshandhavings- of andere gevoelige informatie- en inlichtingenbronnen en -methoden beschermt; handhaaft een passende scheiding tussen inlichtingenfuncties en beleids- en juridische oordelen; zorgt ervoor dat de inspanningen om verkiezingsprocessen en -instellingen te beschermen worden afgeschermd van politieke vooringenomenheid; en respecteert de principes van vrije meningsuiting en open debat. 

  

Sec. 2. (a) Alle eigendommen en belangen in eigendommen die zich in de Verenigde Staten bevinden, die hierna binnen de Verenigde Staten komen, of die of hierna in het bezit of de controle komen van een Amerikaanse persoon van de volgende personen, worden geblokkeerd en kunnen niet worden overgedragen, betaald, geëxporteerd, ingetrokken of anderszins verhandeld: elke buitenlandse persoon bepaald door de minister van Financiën, in overleg met de minister van Buitenlandse Zaken, de procureur-generaal en de minister van Binnenlandse Veiligheid: 

  

(i) om direct of indirect betrokken te zijn bij, gesponsord, verborgen te zijn of anderszins medeplichtig te zijn geweest aan buitenlandse inmenging in Amerikaanse verkiezingen; 

  

(ii) om materieel te hebben bijgestaan, gesponsord of voorzien van financiële, materiële of technologische ondersteuning voor, of goederen of diensten aan of ter ondersteuning van een activiteit beschreven in subsectie (a) (i) van deze sectie of een persoon wiens eigendom en belangen in eigendommen worden geblokkeerd op grond van dit bevel; of 

(iii) eigendom zijn van of onder zeggenschap staan van, of hebben gehandeld of beweerd te handelen voor of namens, direct of indirect, een persoon wiens eigendom of belangen in eigendom zijn geblokkeerd op grond van dit bevel. (b) Executive Order 13694 van 1 april 2015, zoals gewijzigd door Executive Order 13757 van 28 december 2016, blijft van kracht. Dit bevel is niet bedoeld en dient niet om de discretionaire bevoegdheid van de minister van Financiën uit te oefenen om de bevoegdheden uit te oefenen die zijn voorzien in Uitvoeringsbesluit 13694. In voorkomend geval, de minister van Financiën, in overleg met de procureur-generaal en de staatssecretaris , kan de bevoegdheden uitoefenen die zijn beschreven in Executive Order 13694 of andere autoriteiten in samenwerking met de uitoefening door de Secretary of the Treasury van de in dit bevel voorziene bevoegdheden. 

  

(c) De verbodsbepalingen in subsectie (a) van deze sectie zijn van toepassing behalve voor zover bepaald door statuten, of in voorschriften, verordeningen, richtlijnen of licenties die kunnen worden uitgegeven op grond van dit bevel, en niettegenstaande enig contract dat is aangegaan of enige vergunning of vergunning verleend vóór de datum van dit besluit. 

  

Sec. 3. Na de verzending van de beoordeling opgelegd door artikel 1 (a) en het rapport voorgeschreven door artikel 1 (b): 

  

(a) de secretaris van de Schatkist beoordeelt de beoordeling die wordt voorgeschreven door artikel 1 (a) en het rapport dat wordt opgelegd door artikel 1 (b), en, in overleg met de minister van Buitenlandse Zaken, de procureur-generaal en de minister van Binnenlandse Veiligheid. , alle passende sancties opleggen overeenkomstig artikel 2 (a) van dit bevel en alle passende sancties beschreven in artikel 2 (b) van dit bevel; en 

  

(b) de staatssecretaris en de minister van Financiën, in overleg met de hoofden van andere bevoegde instanties, stellen gezamenlijk een aanbeveling voor de president op over de vraag of aanvullende sancties tegen buitenlandse personen passend kunnen zijn in reactie op de geïdentificeerde buitenlandse inmenging en in het licht van de evaluatie in het rapport opgelegd door sectie 1 (b) van dit bevel, inclusief, indien van toepassing en in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, voorgestelde sancties met betrekking tot de grootste zakelijke entiteiten die een vergunning hebben of zijn gevestigd in een land waarvan de overheid toestemming heeft gegeven, , gesponsorde of ondersteunde verkiezingsinmenging, waaronder ten minste één entiteit uit elk van de volgende sectoren: financiële dienstverlening, defensie, energie, technologie en transport (of, indien niet van toepassing op de grootste zakelijke entiteiten van dat land, sectoren met een vergelijkbare strategische betekenis als die buitenlandse regering). De aanbeveling omvat een beoordeling van het effect van de aanbevolen sancties op de economische en nationale veiligheidsbelangen van de Verenigde Staten en hun bondgenoten. Alle aanbevolen sancties moeten op passende wijze worden gekalibreerd op de omvang van de geïdentificeerde buitenlandse inmenging en kunnen een of meer van de volgende maatregelen omvatten met betrekking tot elke beoogde buitenlandse persoon: 

(i) het blokkeren en verbieden van alle transacties in iemands eigendom en belangen in eigendommen die onder de jurisdictie van de Verenigde Staten vallen; 

  

(ii) beperkingen op exportvergunningen op grond van een wet of regelgeving die de voorafgaande beoordeling en goedkeuring van de regering van de Verenigde Staten vereist als voorwaarde voor de export of herexport van goederen of diensten; 

  

(iii) een verbod voor financiële instellingen in de Verenigde Staten om leningen te verstrekken of krediet te verstrekken aan een persoon; 

  

(iv) beperkingen op transacties in deviezen waarin een persoon enig belang heeft; 

  

(v) een verbod op kredietoverdrachten of betalingen tussen financiële instellingen of door, via of aan enige financiële instelling ten behoeve van een persoon; 

  

(vi) een verbod voor Amerikaanse personen om te investeren in of het kopen van eigen vermogen of schulden van een persoon; 

  

(vii) uitsluiting van buitenaardse bedrijfsfunctionarissen van een persoon uit de Verenigde Staten; 

  

(viii) het opleggen van een van de in deze sectie beschreven sancties aan de buitenaardse hoofdbestuurders van een persoon; of 

  

(ix) alle andere maatregelen die wettelijk zijn toegestaan. 

  

Sec. 4. Hierbij bepaal ik dat het doen van schenkingen van het soort artikelen gespecificeerd in sectie 203 (b) (2) van IEEPA (50 USC 1702 (b) (2)) door, aan of ten behoeve van een persoon wiens eigendom en belangen in eigendom worden geblokkeerd op grond van dit bevel zou mijn vermogen om om te gaan met de nationale noodsituatie die in dit bevel is verklaard ernstig aantasten, en ik verbied hierbij dergelijke donaties zoals bepaald in sectie 2 van dit bevel. 

  

Sec. 5. De verbodsbepalingen in sectie 2 van dit besluit omvatten het volgende: 

  

(a) het doen van een bijdrage of verstrekking van fondsen, goederen of diensten door, aan of ten behoeve van een persoon wiens eigendom en belangen in eigendom zijn geblokkeerd op grond van dit bevel; en 

  

(b) de ontvangst van enige bijdrage of verstrekking van fondsen, goederen of diensten van een dergelijke persoon. 

  

Sec. 6. Hierbij vind ik dat de onbeperkte binnenkomst van immigranten en niet-immigranten in de Verenigde Staten van vreemdelingen wier eigendom en belangen in eigendom zijn geblokkeerd op grond van dit bevel, schadelijk zou zijn voor de belangen van de Verenigde Staten, en ik schort hierbij de toegang tot de Verenigde Staten op. , als immigranten of niet-immigranten, van dergelijke personen. Dergelijke personen zullen worden behandeld als personen die vallen onder artikel 1 van Proclamatie 8693 van 24 juli 2011 (Opschorting van de binnenkomst van vreemdelingen onderworpen aan het reisverbod van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties en de International Emergency Economic Powers Act Sancties). 

  

Sec. 7. (a) Elke transactie die ontwijkt of vermijdt, tot doel heeft te ontwijken of te vermijden, een overtreding veroorzaakt van, of pogingen doet om een van de verbodsbepalingen uiteengezet in dit bevel te overtreden, is verboden. 

  

(b) Elke samenzwering die wordt gevormd om een van de verboden in dit bevel te overtreden, is verboden. 

  

Sec. 8. Voor de toepassing van deze bestelling: 

  

(a) de term "persoon" betekent een persoon of entiteit; 

  

(b) betekent de term "entiteit" een partnerschap, vereniging, trust, joint venture, corporatie, groep, subgroep of andere organisatie; 

  

(c) betekent de term 'persoon van de Verenigde Staten' elke burger van de Verenigde Staten, een permanent ingezeten vreemdeling, een entiteit georganiseerd volgens de wetten van de Verenigde Staten of een jurisdictie binnen de Verenigde Staten (inclusief buitenlandse filialen), of elke persoon (inclusief een buitenlandse persoon ) in de Verenigde Staten; 

  

(d) de term 'verkiezingsinfrastructuur' betekent informatie- en communicatietechnologie en systemen die door of namens de federale regering of een staat of lokale overheid worden gebruikt bij het beheren van het verkiezingsproces, met inbegrip van databases voor kiezersregistratie, stemmachines, apparatuur voor stemtabellen, en apparatuur voor de veilige verzending van verkiezingsuitslagen; 

  

(e) de term "verkiezing in de Verenigde Staten" betekent elke verkiezing voor een federaal ambt op of na de datum van dit bevel; 

  

(f) de term 'buitenlandse inmenging' met betrekking tot een verkiezing omvat alle verkapte, frauduleuze, misleidende of onwettige acties of pogingen tot acties van een buitenlandse regering, of van een persoon die optreedt als een agent van of namens een buitenlandse overheid, ondernomen met het doel of 

  

het effect van het beïnvloeden, ondermijnen van het vertrouwen in, of het wijzigen van het resultaat of gerapporteerde resultaat van de verkiezingen, of het ondermijnen van het vertrouwen van het publiek in verkiezingsprocessen of -instellingen; 

  

(g) betekent de uitdrukking "buitenlandse regering" elke nationale, staats-, provinciale of andere regeringsautoriteit, elke politieke partij of elke functionaris van een regerende autoriteit of politieke partij, in elk geval van een ander land dan de Verenigde Staten; 

(h) de term "verborgen", met betrekking tot een handeling of poging tot handeling, betekent gekenmerkt door de bedoeling of schijnbare bedoeling dat de rol van een buitenlandse regering niet publiekelijk duidelijk zal zijn of zal worden erkend; en 

  

(i) betekent de uitdrukking "Staat" de verschillende Staten of een van de territoria, afhankelijkheden of bezittingen van de Verenigde Staten. 

  

Sec. 9. Voor die personen wier eigendom en belangen in eigendom zijn geblokkeerd op grond van dit bevel die mogelijk een constitutionele aanwezigheid in de Verenigde Staten hebben, vind ik dat vanwege de mogelijkheid om geld of andere activa onmiddellijk over te dragen, dergelijke personen vooraf op de hoogte worden gesteld van maatregelen die op grond van dit bevel zouden worden genomen, zouden die maatregelen onwerkzaam maken. Daarom ben ik van mening dat, om deze maatregelen effectief te laten zijn bij het aanpakken van de nationale noodtoestand die in dit bevel is uitgeroepen, er geen voorafgaande kennisgeving hoeft te worden gedaan van een plaatsing op de lijst of een besluit dat is gedaan overeenkomstig sectie 2 van dit bevel. 

  

Sec. 10. Niets in deze order verbiedt transacties voor de uitvoering van de officiële zaken van de regering van de Verenigde Staten door werknemers, begunstigden of contractanten daarvan. 

  

Sec. 11. De minister van Financiën, in overleg met de procureur-generaal en de minister van Buitenlandse Zaken, is hierbij gemachtigd om dergelijke maatregelen te nemen, met inbegrip van de afkondiging van regels en voorschriften, en om alle bevoegdheden aan te wenden die door de IEEPA aan de president zijn verleend. noodzakelijk om de doeleinden van deze bestelling uit te voeren. De Secretary of the Treasury kan elk van deze functies delegeren aan andere functionarissen binnen het Department of the Treasury in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving. Alle agentschappen van de regering van de Verenigde Staten worden hierbij opgedragen alle passende maatregelen te nemen die binnen hun bevoegdheid vallen om de bepalingen van dit bevel uit te voeren. 

  

Sec. 12. De minister van Financiën is hierbij gemachtigd om, in overleg met de procureur-generaal en de staatssecretaris, de terugkerende en eindrapporten aan het Congres voor te leggen over de nationale noodsituatie die in dit bevel is uitgeroepen, in overeenstemming met artikel 401 (c) van de NEA (50 USC 1641 (c)) en sectie 204 (c) van IEEPA (50 USC 1703 (c)). 

  

Sec. 13. Deze order zal worden geïmplementeerd in overeenstemming met 50 U.S.C. 1702 (b) (1) en (3). 

  

Sec. 14. (a) Niets in deze order mag worden geïnterpreteerd om het volgende te schaden of anderszins te beïnvloeden: 

(i) de bevoegdheid die bij wet is verleend aan een uitvoerende afdeling of agentschap, of het hoofd daarvan; of 

  

(ii) de functies van de directeur van de Office of Management and Budget met betrekking tot budgettaire, administratieve of wetgevingsvoorstellen. 

  

(b) Dit bevel wordt uitgevoerd in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving en onder voorbehoud van de beschikbaarheid van kredieten. 

  

(c) Dit bevel is niet bedoeld en creëert geen recht of voordeel, inhoudelijk of procedureel, afdwingbaar in de wet of in billijkheid door een partij tegen de Verenigde Staten, haar afdelingen, agentschappen of entiteiten, haar functionarissen, werknemers , of agenten, of een andere persoon. 

  

DONALD J. TRUMP 

  

Het Witte Huis, 

  

12 september 2018. 

  

OPMERKING: deze Executive order is op 14 september gepubliceerd in het Federal Register. 

  

Donald J. Trump, Executive Order 13848 - Bepaalde sancties opleggen in geval van buitenlandse inmenging in een Amerikaanse verkiezing online door Gerhard Peters en John T. Woolley, The American Presidency Project https://www.presidency.ucsb.edu/node / 333164 

Gearchiveerd onder 

Categorieën 

Presidentieel 

Schriftelijke presidentiële bevelen 

Executive Orders 

Attributen 

Executive Orders 

  

Eenvoudig zoeken in onze archieven 

Meld een typefout 

  

Het project van het Amerikaanse voorzitterschap 

John Woolley en Gerhard Peters 

Contact 

  

Twitter 

Facebook 

  

Copyright © The American Presidency Project 

Servicevoorwaarden | Privacy | Toegankelijkheid 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten