zaterdag 25 april 2020

Statusrapport: René Strobos 25 april 2020..Corona of gewone griep..? Thats te question



Pageviews  84.192 25-04-2020 12.30 uur.



                         Toen was het geluk nog heel gewoon....



Statusrapport:

René Strobos 25  april 2020..


Nog één dag…. En dan heb ik het gehaald ..
Wat ?
26 april …

Mijn geboortedag 63 jaar geleden ..1957.
Een goed jaar zeggen jaargenoten en die vinden dat ze boffen met dat jaar.
1957…
Wie had dat gedacht.

Mijn ouders zijn ondertussen al lang overleden en ook een zus “Wendelina”… ..ondertussen, bijna 6 jaar geleden.

De tijd is voorbijgevlogen.
Het leven is kort..

Stel niks uit beste mensen ..
Doe het als je het kan veroorloven of er geestelijk mee klaar bent.

Doe het Nu ..en stel iets ..wat je graag zou willen zo kort mogelijk uit, of doe het direct.
Elke dag kan de laatste zijn.

........René  is dood ..
Niet ik.... maar een naamgenoot die ik tegenkwam tijdens m’n opleiding tot Marinier.
Ja ..ja ..
6 jaar beroepsmilitair  geweest van februari 76 tot april 1982.
Vanaf april 82 stadsbuschauffeur in Groningen tot vandaag de dag.

We zaten in dezelfde eenheid .
René en ik
Bijzondere Bijstand Eenheid van de  Mariniers. B.B.E
Rodijk hete hij ..René Rodijk .. 2 kinderen  een jongen en een meisje en een vrouw “Tanja”.. liet hij achter.
Corona …  
Nogmaals gecondoleerd familie met het verlies.
Weken gevochten tegen een Long-virus ..die uiteindelijk hem teveel werd.

Een vechter en een doorzetter was hij ..
Het heeft niet mogen baten.
R.I.P René  Q.P.O


Er liggen honderden mensen ..nee duizenden mensen ..in dezelfde situatie ..in een ziekenhuis vechtend tegen deze longvirus.
Velen halen het, velen niet…. en zullen sterven net als René.
Hij was voor zover ik weet 62 ..net als ik.



We leven in een crisis tijd.

Hier was het ook ..corona in huis …denken we.
Wij …..Netty en Ik.. René. 

3 weken doodziek van wat we dachten de griep ..( kan nog steeds) we zijn niet getest.

Symptomen ?

Algehele malaise.. ontzettend moe..( geen hoofdpijn)..gelukkig.
Ontzettend zweten…gewichtsverlies 12 kilo voor mij en 10 voor Netty binnen 15 dagen …
Hoge koortsen ..hoesten… hoesten…. hoesten.. branderige longen ( ik) ..dodelijk vermoeiend.
En als gevolg daarvan  pijn  in borst.. buik.. rug .. /spieren.
Netty boven op bed en ik op de bank beneden ( verwarming) en Netty en koude slaapkamer.

Temperatuurwisselingen van koud naar heet ..van heet naar koud ..
We zaten op een gegeven moment uitgeput  naast elkaar op de bank en zeiden tegen elkaar..

Nou begrijp ik dat bejaarden dood gaan aan de griep.
We hadden bijna de kracht niet meer om te hoesten, en we waren beiden bekaf ..gebroken.
Netty voelde zich net iets beter dan mij.
Ik zat dagen op de bank als een zombie. 

Ontzettend moe van het hoesten en bij fases iets benauwd ( gelukkig niet te erg benauwd) maar toch.. en vastzittend slijm in de luchtwegen ..wat resulteerde in 4 verpakkingen fluimucil en een alternatief totaal 5 dus.
We stikten er bijna in.

Kosten ..ongeveer 50 euro.

Boeien……. het gaf wat lucht.
Smaak verdwijning ..verandering .

Het eten wat we aten na ongeveer 10 dagen? ....we probeerden wat.
We leefden alleen op vocht.

Het smaakte voor geen meter en alles was vies .
Zout ..zout ..zout ..vies.. zelfs dingen die we normaal heel lekker vonden waren domweg vies.
Typisch corona hoorden we later ..

Ja ..ja ..

We hebben uit voorzorg iedereen die even wou langskomen  bewust 15 dagen + ..buitengesloten zodat men niet ziek zou worden van onze “Griep”..
Niemand op bezoek .
Niemand in huis ..
BLIJF WEG ..!!
Geen risico ..
Wij tweetjes alleen bijna 3 weken lang....met de hondjes...












                                                                     Netty met Teun  en Jos
                                                                      April 2017

Dus …
Maar …
We zijn nog steeds niet getest het kan ook gewoon een griepje zijn …toch ?
Enkele weken later weer naar de dokter voor een gesprekje .
Ik bleef maar snotteren en kuchelen.
Onderzoek bij de dokter door middel van stethoscoop ( luisteren naar de longen) geen gerochel geen bijzonderheden..

Nee.. natuurlijk niet zei ik tegen de dokter.
Het lijkt net of ik bij de tandarts ben ..kiespijn alle dagen en als je in de stoel plaatsneemt is het opeens over.

Oké  reageerde ze ..je wil graag een bloedonderzoek ( vingerprik) op ontstekingswaarden ?
Ik zei:  graag dokter het is niet goed ( vermoed ik)  ..en daarom ben ik gekomen.

Ga maar naar de assistent en laat je bloed prikken ..
10 minuten later had ik een kuur.


Doxycycline werd voorgeschreven.

Mijn vermoeden ( het is nog niet goed) werd bevestigd.
Ik moest direct ( weer)  thuisblijven tot de verschijnselen helemaal over waren.
Uiteindelijk zijn er toch nog  foto's gemaakt.
Ik bleef te lang naweeën te houden en de dokter en ik wilden longproblemen uitsluiten.
Het ging zo :
Er stond een bericht over Certe in het Dagblad van het Noorden de bloedbank waar ik ook naar toe zou gaan voor een uitgebreid bloed onderzoek.


Bij medisch laboratorium CERTE van het UMCG aan het Damsterdiep wordt triage toegepast bij de voordeur. “Heb je klachten dan kom je er niet in.”




Niks nieuws.. 
Ze hebben het "systeem". alleen aangepast want zoals het in het begin ging kon natuurlijk niet .

Ik werd er namelijk letterlijk uit geknikkerd donderdag 19 maart een paar weken geleden ..

Ik kwam van het UMCG want daar waren longfoto's gemaakt ( alles goed bleek 24 uur later) voor een bloedonderzoek bij Certe ..

Ik was daar beland door blijvende klachten van soort van verkoudheid en algemene misère gevoelens en veel hoesten als naweeën  van een 3 weken durende heftige griep met bijna 14 dagen lang hoge koortsen gewichts- verlies en smaak verlies ..enz enz enz ..

Kort gezegd.... Griep.....

Sure ...

Kwam al snotterend Certe binnenwandelen en ik kuchte ..( was nog een beetje benauwd van het kapje die ik had opgekregen bij de spoedopvang van het UMCG)

( zie pic.inzet. )

U hoest meneer ?

Ben t u verkouden ?

Ik zei... ook goedemiddag ..

Nee ..jaa… het is niet de verkoudheid waarom ik moet hoesten.

ik  heb het een beetje benauwd zei ik al lopend naar binnengaand.

Dat komt vast nog van de mondkapje vervolgde ik ... die ik net ophad in het UMCG ..want ik kom daar net vandaan longfoto's maken ..kijk deze ...en haalde het mondkapje uit de zak om het te laten zien .
Deze:

Als door een wesp gestoken vlogen ze overeind de 2 dames en een derde kwam aanlopen ..U mag helemaal hier niet naar binnen .

Hebt U de posters niet gezien op de balie ( meerder A 4 tjes pronkten aan de balie ..) 
Nee zei ik ..nou daar stond het hele verhaal op met het nieuwe strenge Certe beleid. ten aanzien van de regelgeving rondom het nieuwe corona virus.

Bent U verkouden

Bent U benauwd enz ..enz..enz..

Bent U aangemeld was de volgende vraag

Ik zeg aangemeld ?

Denk het wel ik heb hier een lijst van alles wat op bloed moet worden getest.

Nee .zeggen ze komt u hier via de huisarts .

Ik dacht ..oke ?

Ik zeg ja… ik kom hier via de huisarts ..ik heb daar ook een kaart van waar de bloedtesten opstaan en een brief voor het ziekenhuis U weet wel die krijg je mee als je gaat bloed prikken ..

En waar moet je anders zijn dan hier bij de bloedbank het adres is toch duidelijk hier op het Damsterdiep zei ik.

 Nee…nee… zeggen ze in koor ..Heeft de huisarts een afspraak gemaakt …

Denk het niet zei ik

Ik kon gewoon langsgaan om de testen te laten doen op het Damsterdiep ( hier dus) zei de dokter.

Ik dacht doe ik het in 1 keer longfoto’s en bloedprikken het is vlak bij het UMCG.

Fout fout fout helemaal fout zeiden ze.

U kunt hier alleen maar terechtkomen ( als U klachten heeft ) via een afspraak naar Certe door  de dokte.

Oke .oke ..zei ik ..dat is dus nog niet helemaal duidelijk dus .

De dokter ..vervolgde ze…moet een afspraak maken zodat iemand van Certe bij U thuis langs kan komen ( steriel) in speciale uitrusting om besmetting te voorkomen.

Ik zeg …..okeeeee?

Ja... dat zijn de nieuw  regels i.v.b met de nieuw carona besmetting die gaande is   excuses daarvoor zei ze.

Is goed zei ik ik ga wel weer weg.

Ik bel wel met de dokter van hoe en wat ..

De dokter was er niet zei de assistent na dat ik mijn verhaal aan haar had verteld.

Die komt morgen weer ..vrijdag ..

Is goed  zei ik … dan heb ik ook de longfoto uitslag ..

24 uur later de dokter aan de telefoon.

Long foto’s waren prima ..geen abnormaliteiten of zaken die er niet ophoorden.

Klopte wel wat ze mij hadden verteld ..het was door de drukte en nieuwigheid  van de regels even ontschoten ..en de instructies hadden elkaar op 1 dag gemist.

Kan gebeuren.

Ondertussen pakken ze het wel anders aan bij Certe dus ..

Ik wilde de bloedonderzoek combineren met direct een controle op corona ..vele symptomen (gewone/griep/corona) die ik de afgelopen ziekte periode heb gehad leken er sterk op.

Geen test dat kon later wel ..

Rustig uitzieken ..en tzt  weer aan het werk  was haar advies.

Maandag na pasen ben ik er weer bij .
Het werd dus dinsdag.

Corona gehad …of gewone (zware ) griep ? geen idee ..

Ik hoop eigenlijk van wel ..ondertussen …iedereen die de “milde vorm” van corona heeft gehad is er toch wel erg blij mee. …er sterven al mensen genoeg ..

We zullen het zien de komende weken ..



Voor zover mijn persoonlijke ervaring met ( vermoedelijk) corona en Netty natuurlijk ook.

Ondertussen wordt er gebakkeleid/landelijk  over de bescherming van de Buschauffeur.
Wij ( ik dan) willen gewoon een plexiglas bescherming tussen ons en de ( weer voorin stappende) passagier.
Graag ontspiegeld polycarbonaat van minimaal 4/5 mm dik dat is 250 keer sterker dan gewoon glas en glashelder.
Het ontspiegelen mag duidelijk zijn ..want als de zon er op staat zie je jezelf in plaats dat je normaal naar rechts kan kijken.
Ook in het donker reflecteert normaal polycarbonaat de koplampen zodat je verkeer van rechts niet ziet ( kijkend door het kunststof)  terwijl de auto met verlichting  van links komt.
Praktijk voorbeelden ..
Het zal de passagiers een worst zijn, als ze maar kunnen reizen niet echt doorhebbend waar je als chauffeur in de praktijk tegenaan loopt/kijkt...
Wij moeten ons/het aanpassen, voor onszelf en de passagiers.
Maar ook de passagiers hebben HUN verantwoordelijkheid. 
Veiligheid boven alles…toch ?
Het moet wel uitvoerbaar zijn ..en vergeet niet het belangrijkste ……betaalbaar.
Polycarbonaat kost meer dan gewoon plexiglas maar is super sterk en glashelder en kan de resterende tientallen  jaren de chauffeur beschermen tegen onverlaten en virussen.
Dan nog de mondkapjes..   1.5 meter…geen ( on noodzakelijke)  visite tijdens je verjaardagen bijvoorbeeld.
Geen “onnodige” reisjes …blijf binnen ..hoor je.



BLIJF THUIS zegt men ..dat is het beste voor iedereen 
Geen contact .. ?   dan ook geen virus overdracht..
Het lijkt zo simpel.
De scholen ( basis) beginnen weer 11 mei.
Ik maak me wel een beetje zorgen ..je hoort allerlei verhalen ..
en ik heb een denkhoofd.
Ja ..ja ..jij een denkhoofd ?

 Hahahhahhah
En een oneindige fantasie ..en dat ( de variatie aan mogelijkheden) maakt me bezorgd.
Connecting The Dots...

Waar blijft het plexiglas ( polycarbonaat)?
U hebt nog 16 dagen openbaarvervoer ( vooral busbedrijven ) om Uw personeel te beschermen.
Want wie kan me garanderen dat de jeugd geen virussen verspreiden ?
Ze zijn immuun ?
Ze wentelen zich in miljoenen virussen maar ze worden niet ziek ..
ZE ZIJN IMMUUM…. René .
Ja …ja ..ik niet …ik …wel ..( heb virus al gehad zie bovenstaand verhaal) ?
Neem het zekere voor het onzekere..
Stel je voor dat ze allemaal bedolven zijn onder de virussen maar ze zijn immuun en worden daardoor dus niet ziek, en stappen in de bus bij allerlei andere mensen van HOGERE leeftijd ..laten we zeggen 62/63 ……..!!!!
Hoeveel komen in je bus  die wel besmettelijk zijn ?
Nou ..?
Je weet het niet ..dat is de crux..
En vergeet dan de volwassenen niet met hun bacillen en virussen.
Wie heeft er antistoffen in het bloed ?
Wie is een gevaar voor de ander ?
Wie heeft het al gehad…wie niet ..hoe oud ben je ?
Waar is de bescherming ?
Wie loopt het risico ?
Hoeveel chauffeurs zullen ziek worden door “onvoldoende” beschermingsmaatregelen ?
Mmmmhh..
Bijna 63 ….( morgen 26 april)..
Dat halen we wel.. normaal gesproken wel
Toch ?
Op het moment dat dit geschreven wordt  nog 1 nachtje te gaan  ..



1 opmerking:

  1. OOk gefeliciteerd ...Als U dit leest ..hebt U de hindernisbaan "waarschijnlijk"..overwonnen en bent U aan de finish .. ( Het hele stuk gelezen)..
    Excuses voor de lange stukken ..iets wat ik moet afleren .
    Het is het aard van het beestje wordt vaak gezegd ..en ik ( mijn denken) zegt het kan niet anders ..het is anders onvolledig... net als het leven ..elke dag komt er iets bij ..tot je laatste dag ..
    Daar vermoei ik U maar niet mee ..dit volgen is al vermoeiend genoeg toch ?
    Een fijne dag verder ..en blijf gezond..

    BeantwoordenVerwijderen